Об институте Аналитика Мониторинги Блоги
   
13.03.2006, 18:49


Які «чорні» PR-технології використовуються під час цьогорічної виборчої кампанії?


Вадим КАРАСЬОВ ( директор Інституту глобальних стратегій ):

„Є технології законні і є незаконні. На межі законності й незаконності виникають «сірі», «чорні» та інші «кольорові» технології. На сьогодні всі партії, незважаючи на різний політичний колір, не проти побавитися з різними «сірими», не надто «білими», «напівчорними» та «чорними» технологіями.

Коли деякі партії використовують дискурс реваншизму – чи то лякають реваншизмом, чи то блефують ним, то це і є напівбрудна технологія, тому що демократична система не може мати реваншу, навіть якщо до влади приходять ті політичні сили, які не до вподоби нинішній владі, не до вподоби частині суспільства.

Сама демократична процедура нейтралізує будь-які реваншистські чи напівреваншистські сили. З іншого боку, також використовуються аналогічні технології, коли говориться про «помаранчеву» чуму, причому не на рівні раціональної критики, а на рівні емоційних виразів.

Вибори – це не тільки раціональні програми, але й технології, які нагнітають не надто здорові, а іноді й чорні емоції”.

Олесь ДОНІЙ ( голова Центру досліджень політичних цінностей ):

„Більшість політичних гравців вдаються не лише до реклами, але в тій чи іншій мірі й до антиреклами. Антиреклама може містити як правдиву інформацію, так і навмисно перекручену. Використання політичними опонентами такої навмисно перекрученої антиреклами суспільство сприймає як «чорні PR-технології». Приклади такої антиреклами є й у цій виборчій кампанії. Залишається відкритим питання, чи допомагає використання «чорного піару» його ініціаторам? Піар-технології - це зброя обоюдогостра, і іноді ініціатора вона може поранити більше, аніж об’єкт використання.

Незалежно від завдання шкоди конкретним політикам чи політичним силам, проти яких спрямовані такі технології, найбільше шкоди від їхнього використання отримує суспільство. Адже моральний поріг політики внаслідок масового вживання таких засобів суттєво знижується.

Непоправну шкоду наносять для країни технології, спрямовані на розкол суспільства. Деяким силам з помаранчевого табору вигідно перевести протистояння на парламентських виборах в площину попереднього протистояння на президентських виборах, що вони й намагаються робити, не замислюючись, що це може закріпити ідейний розкол країни. Але просто до непристойних скотських форм розкол на мовному ґрунті пропагується в рекламному ролику Блоку Наталії Вітренко, де маленькій дівчинці вчителька не дозволяє вийти з класу, доки вона не попросить це українською мовою”.

Кость БОНДАРЕНКО ( директор Інституту національних стратегій ):

„Насправді цього року чорного піару використовується не так багато, і я думаю, що чутки про нього перебільшені, особливо про його вплив на хід виборчої кампанії. Тут потрібно звернути увагу на те, що ця кампанія більше «сіра», аніж «чорна», й тут очевидно, що дається взнаки втома й виснаженість ресурсів багатьох політичних сил, а також те, що у цій виборчій кампанії практично не беруть активної участі зарубіжні політконсультанти, які, як правило, привозили нам заготовки у вигляді «чорних» технологій, компромату і т. д.

Що стосується інших помічених «чорних» технологій. Це, наприклад, листівки, які були розкидані у Києві нібито від імені Народного Блоку Литвина, що закликали з розумінням поставитися до питання будівництва могильника для радіоактивних відходів у Чорнобильській зоні, в той час як блок Литвина виступав категорично проти цього. Це і вітальні листівки з Різдвом спрямовані проти Блоку Юлії Тимошенко, які розповсюджувалися у західному регіоні України, де лідери блоку були зображені з зірками Давида. Це і листівки щодо деяких кандидатів у мери західних областей, яких намагалися звинуватити у нетрадиційній сексуальній орієнтації. Це й намагання випустити листівки, на яких деякі наші політики нібито рекламують товари широкого вжитку. Але, як правило, ці елементи «чорного» піару виглядають цілком безневинними на фоні того застосування «чорного» піару, який ми бачили у 2004 році під час президентських виборів. Тому можна сказати, що насправді «чорний» піар у нас слабо задіяний на цих виборах і не носить визначального характеру”.

Володимир МАЛИ НКОВИЧ ( директор Українського відділення Міжнародного інституту гуманітарно-політичних досліджень ):

„Мне трудно сказать, потому что я не могу ни подтвердить, ни опровергнуть жалобу команды Януковича. Но я думаю, что проблема не столько в том, что существуют «черные технологии», которые, безусловно, используются разными политическими силами. Больше всего я возмущен тем, что использует «черные технологии» министр внутренних дел. Я имею в виду его публичные заявления о списках людей в той или иной партии, имеющих судимость, или тех, кого разыскивает правосудие. Накануне выборов подобные заявления делать нельзя. Он должен поставить в известность Центральную избирательную комиссию, а представление о том, что он обязан об этом публично говорить, по-моему, является ложным и есть очень серьезным и грубым «черным» пиаром”.

Андрій ЄРМОЛАЄВ ( президент Центру соціальних досліджень «Софія» ):

„Я думаю, що доречно повернутися до визначення, що ми вважаємо чорними технологіями. Слід відрізняти власне компрометуючу інформацію, яка використовується, як елемент зменшення конкурентних переваг опонента. Цей інструмент і в публічному, і в тіньовому плані, використовують усі без винятку. Всі основні провідні гравці звинувачують своїх опонентів і в різних злочинах, і в порушенні закону, використовують факти біографії лідерів та інше.

Технології, які на межі закону, зокрема «ліві» тиражі, використання білих плям у суто організаційних моментах розміщення рекламної продукції, психо-семантичні прийоми, прийоми НЛП, - використовуються штабами, які володіють цією технікою.

Я б визначив основних гравців на виборах, це – «Наша Україна», БЮТ і Регіони, у яких, судячи з характеру ведення реклами, використовуються НЛП-технології та інформаційні технології, пов’язані з дірками у законодавстві.

Є ще такий напрямок, як технології руйнування образу. Як на мене, поки що ці елементи технології не використовуються. І на щастя, оскільки маніпуляція масовою свідомістю, пов’язаною з руйнуванням образу опонента, – не лише дорога технологія, але й дійсно брудна. Ми пам’ятаємо, що таке створення фантомних політиків, і що таке демонізація. Жертвою демонізації вже є кілька українських політиків, і на їх прикладі ми бачимо, як важко позбуватися таких базових негативних характеристик.

Я до цього переліку не став би додавати питання адмінресурсу, оскільки це не є в буквальному сенсі виборча технологія. Це є застосування механізмів влади для механічного забезпечення результатів виборів”.

Павло ЦИРУЛЬ ( фінансовий аналітик Центру екстремальної політики ):

„Настолько много этих скрытых технологий, что, честно говоря, в маленьком блиц-интервью их все и не удастся перечислить. Меня, как экономиста по профессии, больше интересует другой вопрос: откуда деньги на эти технологии, и сколько стоит избирательная кампания «Нашей Украины» и Регионов? Нужно у них спросить – за какие средства они ее ведут, потому что я уверен – идет дисбаланс межу официальной и неофициальной цифрой расходов на кампанию. Если посчитать всю наружную рекламу «Нашей Украины», то они просто переплюнули Партию регионов раза в три. Если по неофициальным данным Янукович потратил на предвыборную кампанию примерно 800 миллионов, сколько тогда потратила «Наша Украина»? Вот это меня больше интересует, чем сами технологии, потому что за этим скрываются и остальные «черные» технологии, которые сосчитать вообще не реально”.

"Центр досліджень політичних цінностей", 13 березня 2006 року.




Предыдущие материалы из раздела
Верховная Рада соберется на пленарное заседание
20.11.2008, 08:57
В четверг, 20 ноября, состоится пленарное заседание Верховной Рады Украины, сообщает пресс-служба парламента.Напомним, в Верховной Раде Украины во ...
Кто раскачивает ситуацию в Крыму?
17.11.2008, 19:00
Впервые после 1994-го поставлен вопрос о принадлежности полуострова. Крым напоминает бомбу, лежащую на дне моря: пока вокруг тихо, она будет молчать. ...
Кто займет кресло Арсения Яценюка?
17.11.2008, 18:28
На прошлой неделе Верховную Раду Украины в прямом смысле слова обезглавили. Силами нового неформального союза фракций в авангарде с Партией регионов ...
Двуполярный мор
17.11.2008, 11:27
 Сегодня на Украине начнут поминать жертв голода 1932-1933 годов. Мероприятия под названием "Голодомор. 75-я годовщина памяти" продлятся до ...
Премьеры России и Украины - Владимир Путин и Юлия Тимошенко встретятся сегодня в Кишиневе в рамках саммита СНГ
14.11.2008, 18:56
Они обсудят политическую ситуацию на Украине и вопросы цены газовых поставок. Развитие Украинской экономики подорвано кризисом. Масла в огонь ...
Консультант Секретариата Ющенко: следующей после Яценюка будет Тимошенко, а Янукович вернется в правительство
14.11.2008, 18:03
Киев, Ноябрь 12 (Новый Регион, Анна Сергеева) – Вслед за сегодняшней отставкой спикера Верховной Рады Арсения Яценюка последует увольнение ...
Аналитика
 Архив