Об институте Аналитика Мониторинг Блоги
   
12.09.2007, 13:37


Думки політолога про комунікативну ефективність учасників виборчих перегонів


Комунікаційна група PRT 5 серпня 2007 року організувала в приміщенні національного інформаційного агенства „Укрінформ” Круглий стіл на тему: „Передвиборча кампанія і комунікативна ефективність партій: підсумки серпня”, який в якості модератора провів відомий політолог і політтехнолог, директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов.

В роботі Круглого столу взяли участь провідні політологи країни, народні депутати V скликання, представники громадських організацій.

 

Виступ Вадима Карасьова на Круглому столі.

 

Чергове опитування і дослідження «Прайм-тайм» «Індекс комунікативної ефективності. Серпень. Чим він цікавий? Тим, що в серпні почалась офіційна агітаційна кампанія, з’явилися інформаційні передвиборчі потоки, інформаційні приводи, приколи і таке інше стали повноцінним жанром передвиборчої кампанії.

На правах модератора круглого столу я скажу про основні тенденції інформаційного серпня 2007 року. По-перше, якщо говорити про комунікацію, вона була скоріше між політиками і виборцями, але комунікації між політиками не було. Комунікація – це двосторонній факт і акт. Це означає слухати, відчути, чути партнера, контрагента по інформаційному полю. А таке враження, що політики один одного не чують, що це їм не потрібно. Тому для політиків агітаційна кампанія, передвиборча кампанія в цілому – це інформаційна гра.

На ОРТ є програма «Король рингу». Так наша передвиборча кампанія – це інформаційний ринг. І на ньому є свої королі і навіть королева. Королева інформаційного рингу. Всі не комунікують, а блокують інформацію чи контрагента, чи суперника по передвиборчій кампанії. Перебивають, забивають, нейтралізують. На кожне інформаційне повідомлення, кожний мессидж політичної сили ідуть контрмессиджі, контргра інформаційна. Тому все-таки, коли ми будемо говорити про індекс комунікативної ефективності, ми будемо скоріше говорити про те, який ефект мають повідомлення політиків по відношенню до виборців.

Друге, що потрібно сказати про інформаційний серпень, це висока телемобільність основних електоральних гравців. Тут на першому плані в телевізійній мобільності був Блок Юлії Тимошенко із скандалом навколо реєстрації списків. Відчувається, що БЮТ займається цільовою драматургією ЗМІ.  Чого варта нещодавня телевізійна картинка, як Юлія Тимошенко захищає своїх нібито побитих прибічників у Донбасі.

Телемобільність, цільова драматургія характерна для основних політичних гравців, для всіх лідерів передвиборчих перегонів, але тут все ж таки випереджає на пів корпуса Блок Юлії Тимошенко. Отже, інформаційна гра почалась. Ми бачимо, що інформаційний менеджмент передвиборчої кампанії досить потужний. Інформаційні менеджери, прес-менеджери працювали в цій кампанії досить серйозно, зокрема в серпні. Це відрізняє цю кампанію від всіх інших.

Американські політтехнологи абсолютно перемогли російських політтехнологів. Американці, які спеціалізуються на медіа стратегіях сидять абсолютно в усіх штабах всіх політичних сил, навіть тих, що можуть не пройти в парламент.

 Це основні риси інформаційного і комунікативного серпня 2007 року, місяця, коли почалася передвиборча кампанія.

 

Коли ми підраховуємо комунікативний ефект, ми повинні враховувати, що іде три паралельні гри, партія на трьох політичних дошках: власне дострокові вибори,  відкриття нової фази президентських виборів і конституційна гра. І відповідно до цього і робляться інформаційні мессиджі. Коли ми говоримо про комунікативну активність НУ-НС, то ми повинні обов’язково враховувати власну особисту лінію Президента Ющенка. Суспільний ефект – це навіть не стільки ефект лідерів блоку, скільки президентський ефект.

Основний чинник участі громадянського суспільства у кампанії – це перемога партій над суспільством. Відбувається партизація держави і суспільства. Можна навіть сказати, що у нас немає держави і немає суспільства, а є тільки партії.

Бюджет також є об’єктом комунікативного ефекти на дострокових виборах. Навколо цього будуть і мессиджі і політичний PR. Дискурсивна структура передвиборчої кампанії складається з двох основних тем. По-перше, це підвищення виплат на народження дитини. Такий собі «дитячий соціалізм». Це навіть можна назвати «дитячою хворобою», хворобою «дитячого соціалізму» в українській політиці, якщо проводити алюзії з ленінською роботою «Дитяча хвороба лівизни в комунізмі».

Тема депутатської недоторканості потрохи відіграється. Вже пройшов пік використання депутатської недоторканості. Але з’являться нові теми, в тому числі і з бюджетом.

 

Юлія Тимошенко працює не лише в Києві, оскільки вона хоче по максимуму мобілізувати електорат і забрати голоси де завгодно. В столиці вона розраховує на те, що будуть вибори мера. І це ще одна дошка, на якій грається передвиборча кампанія, на якій ведеться інформаційна гра.

І взагалі реклама – це гра з підсвідомістю.

 

Щодо комунікативного ефекту Тимошенко, вона робить це не тільки через телевізор, але і коли підписує угоди з місцевими підприємствами та з місцевими громадами. Це створює справжній ефект зворотного зв’язку, фітбеку.

 

В вересні почнеться ще й вулична фаза передвиборчої кампанії, вулиця буде підключена. Будуть і пікети. Їх вже і зараз побільшало.

 

На цій кампанії дві партії поставили перед собою завдання не тільки отримати електоральний результат, а й стати дійсно загальнонаціональними партіями: це Партія регіонів і БЮТ. Після виборів буде більше підстав говорити про те, що вони стають більш загальнонаціональними. А от у НУ-НС виникає проблема: чи грати у «золоту акцію», чи якусь іншу постелекторальну роль.

 

Конкретна реклама діє короткостроково. Проте вона діє дуже глибоко, оскільки реклама – це гра з підсвідомістю. За висловом французьких пост структуралістів, «влада, вписана в тіло». І це найкраща влада.

Коли люди носять футболки «люблЮ», це розрахунок не на рефлективність, а на рефлекторність. «Я не знаю, чому, але я люблЮ». Це ефект зомбування – найбільший ефект, якого хочуть досягти політики.  Тому реклама – це дуже жорстка річ. З рекламного простору дуже складно вирватися. Людині здається, що вона вільна обирати. Проте це сублімована свобода, оскільки вибору насправді немає.

 

В суспільстві, серед експертної спільноти, серед громадян так і не відбулося обговорення проблеми депутатської недоторканості. Якщо відміняти депутатську недоторканість, то це не покращить склад депутатів, а тільки погіршить, тому що нормальні люди в депутати вже не підуть – немає стимулу. В депутати зможуть іти лише тільки багаті люди, в яких вже все є – вілли, машини – які зарплату можуть і не брати. Проте не відбулося взагалі жодної експертної оцінки цього питання.

 

З точки зору класичної політології, є три фактори, які мають електоральний ефект: програмний, репутація партії і лідерський. Коли всі ці три фактори взаємодіють, коммунікують, тоді виникає електоральний ефект.

Лідерство має значення. А тому дуже погано, що люди забувають про те, хто йде з конкретною програмою, звідки з’явився лідер. І це докір суспільству, яке такий стан проковтнуло. Можна констатувати, що в політиці немає нових людей. Як казав персонаж «Бандитського Петербургу» Антибіотик, «людей вокруг меня мало».

 

Ми торкнулися не тільки питань комунікаційної ефективності, інформаційного менеджменту, ми торкнулися і концептуального боку питань комунікативних процесів, що дає змогу по-новому подивитися на комунікаційні стратегії політичних сил в ході передвиборчої кампанії.

Круглий стіл "Індекс комунікативної ефективності", 12.09.2007




Предыдущие материалы из раздела
Иран вне санкций: как изменится глобальная игра
05.04.2015, 17:05
В четверг на мировом энергетическом рынке произошла своего рода революция, последствия которой будут проявляться не один год, и не только в сфере ...
Шантаж Яценюка
07.07.2014, 13:30
Политолог Вадим Карасев раскрывает сложные отношения между правительством и Верховной Радой. — Почему между Кабинетом министров и парламентом ...
На ближайших выборах Порошенко и Ляшко могут поделить избирателей между собой, – Карасев
02.07.2014, 13:08
Основной вопрос сегодняшней политической повестки – это способ разрешения конфликта на востоке. Об этом заявил директор Института глобальных ...
Російська імперія доживає своє – Карасьов
02.07.2014, 13:05
Гості «Вашої Свободи»: Вадим Карасьов, директор Інституту глобальних стратегій; Леся Яхно, директор Інституту національної стратегії ...
В Донецке прошли первые переговоры официальных представителей Украины, России, ОБСЕ и лидеров ополченцев
24.06.2014, 12:39
На переговоры в здание донецкой облгосадминистрации, по сообщению «РИА Новости», прибыли посол России в Киеве Михаил Зурабов, спецпредставитель ...
Экспертный совет: Когда пройдут парламентские выборы?
23.06.2014, 13:16
Директор Института глобальных стратегий Вадим Карасев называет равными шансы того, что перевыборы в ВР пройдут осенью этого года или весной будущего: ...
Аналитика
 Архив